Thursday, May 6

berprasangka baik jgn pernah kita raguinya


saya sebenarnya tak tahu nak mencoret apa kat screen laptop ni!!
nak citer pasal my life!!
cam buhsan je..
takde benda lain ke nak buat.....
asyek2 benda yang sama je.....
so...aku n k citer la satu citer kat korunk
buka pasal life akue taw~~
kalau korunk nak dengar citer aku ni...
jom scroll ke bawah kk~~

citer ni aku dengar tyme aku g ceramah Palestin..
baru je beberapa minggu yang lepas....
penceramahnye ialah 2 org doktor from malaysia....
pasal aper??palestin la..kan I dah bagi taw tadi..
fufufuufu~~

ok..back to the story....
tajuk citernye adalah
keldai yang berprasangka baik....

ader satu keldai ni...
warna cam biasa coklat....
nak kata gemuk,tak kot..
kurus pon bukan.....
sedang2 la badan dier.....
dah lama dah idup kat dunia ni....
dan blh dikatakan tua dah..
jln pon dah tak larat....
tapi keldai ni tetap setia...
ikut tuan dier.....



satu hari,dia ngan en. sarip ni jln2..
masuk utan..keluar utan....
cari aper pon aku tak tahu!!!
tup2...masa diorg tgh mengembara tu..
ada la sebuah perigi!!
menjerit la en sarip tadi!!
pasal nk tgk ade air tak dlm telaga tu....
pastu dia terlupa nak tambat(ikat) tali keldai dier..
apa lagi..diorg sama2 la tgk ade air tak dalm perigi tu!!!



bush!!!!~~
terkejut en Sarip...
ingatkan apa la yang jadi...
rupa2nya keldai die yang tu jatuh rupanya ke dalam perigi!!!
risau jadinye en sarip ni....
apa la aku nak buat~~
idup ke tak lagi keldai aku ni~~
waaaa~~~

tapi keldai ni bijak juga..
dia buat bunyi sal nk bgtaw dia idup lagi laa..
rupa2nya telaga tu tak de air...
telaga sama ngan perigi taw..
sje nk bgtaw kalau tak tahu~~

so,apa lagi..
disebabkan sayang sgt ngan keldai ni..
dia pon berusaha la nak kuarkan si keldai ni..
mcm2 cara dia cuba...
dari sediakan tali nk angkat keldai tu....
sediakan kayu nak srh keldai ni panjat la...
buat gayung la n etc la...
tapi usaha tersebut tidak berjaya jugak..


so,apa lagi~~
sedey sgt la en sarip ni....
apabila hampir2 dh nk putus asa n nk tgglkan telaga/keldai ni tadi..
dia pon fikir dalam ati!!
apa kata aku tanamkan je keldai aku ni....
dari dia mati terseksa takde mknn,air..baek dia mati terus...
takde la terseksa KAN!!
dah la dah tua.....
terperangkap dalm rtempat gelap pulak tu....
cian my beloved donkey ni..

So,dgn berat atinya..
en Sarip pon mula ambek tanah di sekitar perigi n mula nak tanam si keldai ni
sedikit2 tanah dia masukkan.....
keldai yang duduk kat bawah tadi pon befikir...
apa la tuan aku nk buat ni??.....
tak sangka dia tak tgglkan akue..
sayang jugak dia kat akue kan~~
dengan terharunya dia pon naek la atas tanah tu...
lepas tanah yang baru masuk lagi..
dia pijak lagi naek ke atas tanah tu..
naik lagi.....
sampai la permukaan telaga tu...
akhirnya,dia dapat kuar dr perigi tu~~

en Sarip pon terkejut..
tak sangka tul...
dari misi menguburkan cik donkey dia..
dia telah menyelamatkan binatang kesayangan dia ni~~


moral of the story..
berprasangka baeklah ye kawan2
tapi jgn berprasangka  benar...
kalau si keldai ni tahu la,tuan dia nak kuburkan dia..
mesti dia sedey giler kan..
tak terfikir pon nak naek ats tanah tadi..
dh meraung2 dah dalm perigi tu...

yuhuuu!!
dah abes satu citer.....
sebenarnya aku tak igt sgt citer dia..
abes2 aku jadik tefon buruk je..
n pastinya skill exegerate aku memang mantap...
aku saje nak sedapkan citer...
neway,one of the story why we need to bprasangka baek terhadp org lain
it will be a good way walaupon sebenarnya maybe apa yang dia nk buat tak sebaik apa yang kita fikir...

p/s-boy cott...jom boikot ye kawan2...
sayangilah kawan kita di palestin!!!

No comments:

Post a Comment